Skip to main content

Vedtægt for Grønnegade Centret 2025

Vedtægter for GrønnegadeCentret 2025

GrønnegadeCentrets Brugerforening af 20.11.1995

Vedtaget februar 2025

§ 1 GrønnegadeCentret er Hillerød kommunes center for seniorer. Centrets styring og drift administreres efter Hovedprincipperne i driftsaftale, som er indgået ved forhandling mellem Hillerød kommune og centerbestyrelsen.

I henhold til Hovedprincipperne er centret brugerstyret, og aktiviteter samt arrangementer skabes og varetages af frivillige. Medlemmerne skal ifølge Hovedprincipperne danne en forening til varetagelse af centrets aktiviteter. Brugerforeningen er stiftet 20.11.1995. Centerlederen, der er ansat af Hillerød kommune, varetager den daglige ledelse i samarbejde med centerbestyrelsen.

§ 2 Centerlederen

Centerlederens ansvarsområde er beskrevet i Hovedprincipperne, under områderne økonomi, personale og driftsledelse. Centerlederens arbejdsområder skal

varetages i samarbejde med centerbestyrelsen. Centerlederen orienterer om centrets

budget og forbrugsrapport ved Brugerforeningens årlige generalforsamling.

§ 3 Centerbestyrelsen

Centerbestyrelsens ansvarsområde er beskrevet i Hovedprincipperne.

Centerbestyrelsen består af 7 medlemmer, der vælges af og blandt centrets medlemmer.

Centerbestyrelsen er beslutningsdygtig, når 4 medlemmer er til stede. Ved stemmelighed bortfalder et forslag.

Brugerforeningen tegnes af formanden for bestyrelsen

Centerbestyrelsen er ansvarlig for,

Brugerforeningens økonomi samt for

- at udarbejde forslag til retningslinjer for fordeling/disponering af lokaler i centret.

- at udarbejde regler for aktiviteter og arrangementer

- at retningslinjer og regler overholdes

- at sikre en tryg, rar atmosfære ved, åbenhed, hjælpsomhed

- at nye medlemmer og frivillige føler sig velkomne

§ 4

Udvalg

Centerbestyrelsen kan efter behov nedsætte udvalg, enten som permanente eller som

ad hoc-udvalg.

Udvalgene refererer til centerbestyrelsen og udøver deres funktion i overensstem-

melse med centerbestyrelsens og generalforsamlingens beslutninger.

Centerbestyrelsen kan fx nedsætte følgende udvalg:

1. Forretningsudvalg

2. Arrangementsudvalg

3. Kommunikationsudvalg

4. Oplysningsudvalg

5. Sundhedsudvalg

6. Udvalg vedrørende daglig drift

7. Aktivitetsudvalg

8. Økonomi og fondsudvalg

9. Udvalget for ydre og indre miljø

10.Teknikudvalg

Centerbestyrelsen udpeger blandt GrønnegadeCentrets medlemmer en formand for hvert udvalg og godkender efterfølgende de enkelte udvalgs sammensætning.

Godkendelse af udvalgene skal senest være på plads 2 måneder efter

generalforsamlingens afholdelse.

Udvalgene har inden for deres område ansvar for beslutninger i henhold til de

kommissorier, som centerbestyrelsen fastsætter. Alle udvalg skal løbende rapportere til centerbestyrelsen.

§ 5

Medlemmer

Regler om medlemsforhold i GrønnegadeCentret er beskrevet i Hovedprincipperne.

Henvendelse vedrørende medlemsforhold sker til GrønnegadeCentrets reception. Udenbys borgere (de borgere der ikke bor i Hillerød Kommune) kan ikke blive indmeldt i GrønnegadeCentret.

Medlemmerne er forpligtede til at følge de regler for benyttelse af centret, som er fastsat af centerbestyrelsen.

Deltagerne i aktiviteter vælger inden for hver aktivitet en tovholder. Tovholderen er aktivitetens kontakt til centerbestyrelsen.

Aktivitetens område og virke aftales mellem tovholderen og centerbestyrelsen.

I den forbindelse kan det aftales, at særlige arrangementsudgifter dækkes ved brugerbetaling.

§ 6

Udlån af lokaler

Hvis der er ledige lokaler og driften gør det muligt, kan centerlederen/

centerbestyrelsen godkende, at anerkendte foreninger i Hillerød kommune får mulighed for at afholde enkelte arrangementer i centret. Det kan aftales,

at foreningen betaler et passende servicegebyr for de ydelser, som foreningen modtager fra GrønnegadeCentret i forbindelse med arrangementet.

§ 7

Generalforsamling

Centerbestyrelsen indkalder en gang om året til generalforsamling med angivelse af dagsorden. Generalforsamlingen afholdes i februar måned, indkaldelse skal ske med mindst en måneds varsel. Indkaldelse sker ved meddelelse i Centerbladet og på hjemmesiden. Alle med gyldigt medlemskort kan deltage i generalforsamlingen.

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte. Beslutninger

træffes ved almindeligt stemmeflertal. Der kan ikke stemmes pr. brev eller ved fuldmagt. Afstemning skal ske skriftligt, hvis en deltager ønsker det.

Dagsorden for ordinær generalforsamling:

1. Valg af dirigent

2. Valg af stemmetællere

3. Beretning

4. Brugerforeningens regnskab og budget for det kommende år

5. GrønnegadeCentrets budget og forbrugsrapport

6. Indkomne forslag

7. Valg til centerbestyrelsen

8. Valg af bestyrelsessuppleanter

9. Valg af revisor og suppleant

10.Eventuelt

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være skriftlige og være

centerbestyrelsen i hænde senest 21 dage før generalforsamlingen. Forslagene skal

offentliggøres ved opslag i centret senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.

Der skrives referat fra generalforsamlingen, og referatet offentliggøres på centrets hjemmeside

§ 8

Opstilling og valg

Alle medlemmer med gyldigt medlemskort kan opstilles som kandidater, før eller under generalforsamlingen. Der skal foreligge skriftlige tilsagn fra kandidater, der

ikke er til stede ved generalforsamlingen. Valgene foregår ved skriftlig afstemning.

Kun den ene af et ægtepar/samboende kan være medlem af centerbestyrelsen.

Centerbestyrelsen består af 7 medlemmer. 3 er på valg i ulige år og 4 på valg i lige år.

Valgperioden er 2 år. Derudover vælges 2 suppleanter, valgperioden er 1 år. Alle kan

genvælges. Alle valg afgøres ud fra stemmetal.

Centerbestyrelsen konstituerer sig umiddelbart efter generalforsamlingen med formand, næstformand og kasserer. Forretningsudvalget består herefter af disse

samt centerlederen.

Suppleanter og Seniorrådets observatør samt centerlederen deltager i Brugerforenin-

gens bestyrelsesmøder, hvor de har taleret, men ikke stemmeret.

§ 9

Revisorer

Der vælges 2 revisorer, der reviderer Brugerforeningens regnskab, valget er for 2 år.

Revisorerne er ikke på valg samtidigt. Der vælges ligeledes 1 revisorsuppleant for et

år. Alle kan genvælges.

§ 10

Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af centerbestyrelsen efter behov, eller

når 60 medlemmer skriftligt fremsætter krav herom, med angivelse af dagsorden.

Indkaldelse skal ske med mindst 14 dages varsel. Der gælder samme regler for en ekstraordinær generalforsamling, som for en ordinær generalforsamling.

§ 11

Brugerforeningens regnskab

Brugerforeningens regnskab følger kalenderåret. Regnskabet skal før den ordinære

generalforsamling være revideret af de 2 valgte revisorer, som til enhver tid kan forlange indsigt i foreningens regnskab.

De enkelte arrangementer skal så vidt muligt hvile i sig selv økonomisk.

§ 12

Vedtægtsændringer

Til ændring af vedtægterne kræves et flertal på 2/3 af deltagerne på generalforsam- lingen. Forslag til vedtægter skal være fremlagt i receptionen senest 14 dage før gene-

ralforsamlingen.

Annette Deleuran

Formand for bestyrelsen

 

4

Tilbage til toppen