Vedtægt for Grønnegade Centret 2025
Vedtægter for GrønnegadeCentret 2025
GrønnegadeCentrets Brugerforening af 20.11.1995
Vedtaget februar 2025
§ 1 GrønnegadeCentret er Hillerød kommunes center for seniorer. Centrets styring og drift administreres efter Hovedprincipperne i driftsaftale, som er indgået ved forhandling mellem Hillerød kommune og centerbestyrelsen.
I henhold til Hovedprincipperne er centret brugerstyret, og aktiviteter samt arrangementer skabes og varetages af frivillige. Medlemmerne skal ifølge Hovedprincipperne danne en forening til varetagelse af centrets aktiviteter. Brugerforeningen er stiftet 20.11.1995. Centerlederen, der er ansat af Hillerød kommune, varetager den daglige ledelse i samarbejde med centerbestyrelsen.
§ 2 Centerlederen
Centerlederens ansvarsområde er beskrevet i Hovedprincipperne, under områderne økonomi, personale og driftsledelse. Centerlederens arbejdsområder skal
varetages i samarbejde med centerbestyrelsen. Centerlederen orienterer om centrets
budget og forbrugsrapport ved Brugerforeningens årlige generalforsamling.
§ 3 Centerbestyrelsen
Centerbestyrelsens ansvarsområde er beskrevet i Hovedprincipperne.
Centerbestyrelsen består af 7 medlemmer, der vælges af og blandt centrets medlemmer.
Centerbestyrelsen er beslutningsdygtig, når 4 medlemmer er til stede. Ved stemmelighed bortfalder et forslag.
Brugerforeningen tegnes af formanden for bestyrelsen
Centerbestyrelsen er ansvarlig for,
Brugerforeningens økonomi samt for
- at udarbejde forslag til retningslinjer for fordeling/disponering af lokaler i centret.
- at udarbejde regler for aktiviteter og arrangementer
- at retningslinjer og regler overholdes
- at sikre en tryg, rar atmosfære ved, åbenhed, hjælpsomhed
- at nye medlemmer og frivillige føler sig velkomne
§ 4
Udvalg
Centerbestyrelsen kan efter behov nedsætte udvalg, enten som permanente eller som
ad hoc-udvalg.
Udvalgene refererer til centerbestyrelsen og udøver deres funktion i overensstem-
melse med centerbestyrelsens og generalforsamlingens beslutninger.
Centerbestyrelsen kan fx nedsætte følgende udvalg:
1. Forretningsudvalg
2. Arrangementsudvalg
3. Kommunikationsudvalg
4. Oplysningsudvalg
5. Sundhedsudvalg
6. Udvalg vedrørende daglig drift
7. Aktivitetsudvalg
8. Økonomi og fondsudvalg
9. Udvalget for ydre og indre miljø
10.Teknikudvalg
Centerbestyrelsen udpeger blandt GrønnegadeCentrets medlemmer en formand for hvert udvalg og godkender efterfølgende de enkelte udvalgs sammensætning.
Godkendelse af udvalgene skal senest være på plads 2 måneder efter
generalforsamlingens afholdelse.
Udvalgene har inden for deres område ansvar for beslutninger i henhold til de
kommissorier, som centerbestyrelsen fastsætter. Alle udvalg skal løbende rapportere til centerbestyrelsen.
§ 5
Medlemmer
Regler om medlemsforhold i GrønnegadeCentret er beskrevet i Hovedprincipperne.
Henvendelse vedrørende medlemsforhold sker til GrønnegadeCentrets reception. Udenbys borgere (de borgere der ikke bor i Hillerød Kommune) kan ikke blive indmeldt i GrønnegadeCentret.
Medlemmerne er forpligtede til at følge de regler for benyttelse af centret, som er fastsat af centerbestyrelsen.
Deltagerne i aktiviteter vælger inden for hver aktivitet en tovholder. Tovholderen er aktivitetens kontakt til centerbestyrelsen.
Aktivitetens område og virke aftales mellem tovholderen og centerbestyrelsen.
I den forbindelse kan det aftales, at særlige arrangementsudgifter dækkes ved brugerbetaling.
§ 6
Udlån af lokaler
Hvis der er ledige lokaler og driften gør det muligt, kan centerlederen/
centerbestyrelsen godkende, at anerkendte foreninger i Hillerød kommune får mulighed for at afholde enkelte arrangementer i centret. Det kan aftales,
at foreningen betaler et passende servicegebyr for de ydelser, som foreningen modtager fra GrønnegadeCentret i forbindelse med arrangementet.
§ 7
Generalforsamling
Centerbestyrelsen indkalder en gang om året til generalforsamling med angivelse af dagsorden. Generalforsamlingen afholdes i februar måned, indkaldelse skal ske med mindst en måneds varsel. Indkaldelse sker ved meddelelse i Centerbladet og på hjemmesiden. Alle med gyldigt medlemskort kan deltage i generalforsamlingen.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte. Beslutninger
træffes ved almindeligt stemmeflertal. Der kan ikke stemmes pr. brev eller ved fuldmagt. Afstemning skal ske skriftligt, hvis en deltager ønsker det.
Dagsorden for ordinær generalforsamling:
1. Valg af dirigent
2. Valg af stemmetællere
3. Beretning
4. Brugerforeningens regnskab og budget for det kommende år
5. GrønnegadeCentrets budget og forbrugsrapport
6. Indkomne forslag
7. Valg til centerbestyrelsen
8. Valg af bestyrelsessuppleanter
9. Valg af revisor og suppleant
10.Eventuelt
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være skriftlige og være
centerbestyrelsen i hænde senest 21 dage før generalforsamlingen. Forslagene skal
offentliggøres ved opslag i centret senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Der skrives referat fra generalforsamlingen, og referatet offentliggøres på centrets hjemmeside
§ 8
Opstilling og valg
Alle medlemmer med gyldigt medlemskort kan opstilles som kandidater, før eller under generalforsamlingen. Der skal foreligge skriftlige tilsagn fra kandidater, der
ikke er til stede ved generalforsamlingen. Valgene foregår ved skriftlig afstemning.
Kun den ene af et ægtepar/samboende kan være medlem af centerbestyrelsen.
Centerbestyrelsen består af 7 medlemmer. 3 er på valg i ulige år og 4 på valg i lige år.
Valgperioden er 2 år. Derudover vælges 2 suppleanter, valgperioden er 1 år. Alle kan
genvælges. Alle valg afgøres ud fra stemmetal.
Centerbestyrelsen konstituerer sig umiddelbart efter generalforsamlingen med formand, næstformand og kasserer. Forretningsudvalget består herefter af disse
samt centerlederen.
Suppleanter og Seniorrådets observatør samt centerlederen deltager i Brugerforenin-
gens bestyrelsesmøder, hvor de har taleret, men ikke stemmeret.
§ 9
Revisorer
Der vælges 2 revisorer, der reviderer Brugerforeningens regnskab, valget er for 2 år.
Revisorerne er ikke på valg samtidigt. Der vælges ligeledes 1 revisorsuppleant for et
år. Alle kan genvælges.
§ 10
Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af centerbestyrelsen efter behov, eller
når 60 medlemmer skriftligt fremsætter krav herom, med angivelse af dagsorden.
Indkaldelse skal ske med mindst 14 dages varsel. Der gælder samme regler for en ekstraordinær generalforsamling, som for en ordinær generalforsamling.
§ 11
Brugerforeningens regnskab
Brugerforeningens regnskab følger kalenderåret. Regnskabet skal før den ordinære
generalforsamling være revideret af de 2 valgte revisorer, som til enhver tid kan forlange indsigt i foreningens regnskab.
De enkelte arrangementer skal så vidt muligt hvile i sig selv økonomisk.
§ 12
Vedtægtsændringer
Til ændring af vedtægterne kræves et flertal på 2/3 af deltagerne på generalforsam- lingen. Forslag til vedtægter skal være fremlagt i receptionen senest 14 dage før gene-
ralforsamlingen.
Annette Deleuran
Formand for bestyrelsen
4